دسته‌بندی نشده

روند تولید روغن و پودر ماهی

فانوس ماهيان پس از صيد از محل ذخاير توسط كشتي هاي صيادي، در مخازن آب سرد (RSW ) نگهداري و به اسكله مجتمع حمل مي شوند. ماهي ها پس از آبگيري و توزين به داخل مخازن سرد  كارخانه پمپ مي شوند ؛ سپس به دستگاه طبقه بندي (Classifier) فرستاده شده تا ماهي هاي ريز و درشت از هم جدا شوند.

ماهي هاي درشت پس از عبور از خرد كن (Mincer) در مخزن موقت(Buffer Tank)  براي توزيع بين دستگاههاي پخت (Cooker) به همراه ماهي هاي ريز ذخيره مي شوند.

ماهي ها به مدت 20 دقيقه در دستگاههاي پخت توسط بخار توليد شده در دستگاههاي بويلر(Boiler)   پخته شده و به دستگاههاي جدا كننده (Tricanter) منتقل مي شوند.

سوپ حاصله در دستگاه جدا كننده  به سه فاز تقسيم مي شود:

1- پودر ماهي (مرطوب)

2- روغن ماهي

3- پساب

روغن ماهي به مخازن موقت هدايت شده و براي ورود به دستگاه سانتريفوژ در يك مبدل حرارتي گرم مي شود؛ اين روغن پس از خالص سازي در سانتريفوژ در مبدل حرارتي ديگري سرد شده، به مخازن روغن جهت بسته بندي منتقل
مي گردد.

پودر ماهي پس از عبور از دستگاه همگون ساز (Wet Mill) ، توسط كانواير به خشك كن اول هدايت ميشود . رطوبت پودر در اين مرحله توسط گرماي حاصله از مشعل هاي گاز سوز به آرامي گرفته مي شود.

پساب به دستگاه اواپراتور (Evaporator ) رفته پس از تبخير در چند مرحله تغليظ گشته و به صورت كنسانتره در مي آيد .

پودر ماهي پس از مخلوط شدن با كنسانتره ،قبل از ورود به خشك كن دوم براي يكنواختي به همگون ساز مي رود. مخلوط پودر و كنسانتره وارد خشك كن دوم مي شود تا رطوبت آن گرفته شده و به حداكثر 10-7 درصد برسد.

اين پودر به وسيله خنك كننده (كولر) به دماي مطلوب (حدود 33-28 درجه سانتي گراد)رسيده و وارد آسياب (Hammer Mill ) گشته تا يكنواختي جنس و  دانه بندي آن استاندارد گردد. پس از اين مرحله با افزودن آنتي اكسيدان به پودر حاصله، ماندگاري آن به بالاترين مدت ممكن افزايش مي يابد.

بسته بندي و پالت بندي پودر به دست آمده آخرين مرحله از اين فرآيند مي باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *